Мрежа

авторска рубрика на Ангел Игов, съвместно с радио „NET“ (106,9)

Литературен клуб | Мрежа | страницата на автора

 

КРИВОРАЗБРАНАТА ДИСКРИМИНАЦИЯ

 

 

Ангел Игов

 

         Честит ви национален празник, като за начало. Като четях вестниците тия дни, очаквах да намеря някоя интересна статия за трети март, за националната идентичност, туй-онуй; вместо това обаче ми попадна една любопитна новина. Вестник „Сега“ в третомартенския си брой обявява: „МОН обмисля дали да отмени половите квоти в гимназиите“. За какво става дума? В така наречените „елитни гимназии“, предимно в езиковите, от много години насам приемът на ученици се разпределя по квоти: половината момчета, половината момичета. Сега обаче на Българския хелзинкски комитет изведнъж му е хрумнало, че това разделение представлявало полова дискриминация. Понеже става така, че в гимназиите влизат момчета с по-нисък бал, а момичетата с по-висок остават отвън.
         По принцип, странно звучи идеята, че равните квоти са дискриминация за когото и да било. Да не говорим какви резултати би дало тяхната евентуална отмяна. На всеки е ясно, че на тази възраст момичетата са много по-старателни от момчетата и изкарват по-високи оценки. Това няма как да означава, че момчетата са някак си изначално по-глупави. Може би означава, че е грешен начинът на оценяване, след като не дава адекватни резултати. Може и да означава, че има нещо сбъркано в моделите на поведение, които обществото налага на половете. Но във всеки случай със сигурност означава, че ако няма квоти, в една „елитна гимназия“ на година ще влизат, примерно, не 90 момичета и 90 момчета, а 120 момичета и 60 момчета. Какво следва оттук нататък? Първо, трудности при образованието. Второ, цяло едно поколение със сбъркана социализация: едва ли някога в образованието е било измисляно по-кретенско нещо от еднополовите училища. Ами когато това поколение тръгне да си търси работа? Ще се окаже, че в него мъжете са несравнимо по-ниско квалифицирани от жените. Спор няма, че в течение на хилядолетия факт е било обратното, поради мъжката доминация в човешкото общество и потискането на жената. Само че, ако не се лъжа, днес идеята е да се постигне равновесие между двата пола в социално отношение, а не да се натрие носа на единия.
         Цялата тази дандания показва, че в България има остра нужда от изясняване на проблематиката, свързана със социалния аспект на половете и отношенията между тях. И на теория, и на практика. Затова съм доволен, че глупавата инициатива на Българския хелзинкски комитет съвпада с излизането на първия брой на списание Алтера, което си поставя за цел да разглежда тъкмо тази проблематика.
         А иначе, отмяната на половите квоти в гимназиите вече я пробваха през 1993 година. С катастрофални резултати. Вероятно и тогава някой дърдорко се е сетил да размахва пръст и да заплашва, че ще съди държавата. Изобщо, българското образование се оказа арена за всякакви експерименти, плод на авантюристичен откривателски дух и на зле насочена хиперактивност. Току-виж пак станало така. И пак за сметка на учениците.
         Впрочем, тези от Българския Хелзинкски комитет не бяха ли същите, които обясняваха как военната интервенция в Ирак била средство за подобряване на положението с човешките права?

 

 

 

 

06.03.2005 г.

 

 

 

---

 

 

* Текстът е четен в предаването на автора „Всяка събота“ по Радио „NET“ (106,9) в събота от 11:00 ч.

Електронна публикация на 07.03.2005 г.
©
1998-2024 г. „Литературен клуб“. Всички права запазени!

 

Литературен клуб [електронен вестник и виртуална библиотека]